Ako pripraviť dieťa na úspešný vstup do MŠ
Ako pripraviť dieťa na úspešný vstup do materskej školy?
- navštíviť MŠ spolu - rodič a dieťa
- nestrašiť dieťa materskou školou
- pripravovať dieťa doma na vstup do materskej školy–
rozprávať sa o tom, čo tam bude
- oboznámiť dieťa s prostredím
- adaptácia na nové prostredie
Čo by malo dieťa pred nástupom do MŠ vedieť?
v mať osvojené základné hygienické návyky – umývať sa, používať WC, čiastočne sa obliekať, obúvať, jesť, zaobísť sa bez cumlíka a dojčenskej fľaše
v rodičia by mali u dieťaťa rozvíjať samostatnosť
v dieťa nemusí vedieť všetko urobiť samé, ale pri obliekaní sa správa aktívne a pani učiteľka mu "len" zapne bundičku, zaviaže šnúrky a pod.
Aký je vhodný vek vstupu do MŠ ?
· Vhodný vek vstupu do MŠ je individuálny- optimálne keď má dieťa 3 roky.
· Deti, ktoré vstupujú do MŠ mladšie ako trojročné, sú náchylnejšie na ochorenia a častejšie ostávajú doma.
· Na druhej strane staršie deti (staršie ako 4 roky) sa už horšie adaptujú na kolektív, nechcú odchádzať z domu od rodičov a ráno sú plačlivé.
Prečo deti plačú, keď ich rodičia odprevádzajú do materskej školy?
· ovplyvňujú to rôzne faktory, napr. silná citová väzba na matku
· dieťa je ešte závislé na dospelých
· dieťa si ešte nevytvorilo dostatočnú väzbu na učiteľku alebo iné deti
· dieťa v MŠ nechce spať, alebo jesť
· nemá kamarátov, alebo sa mu deti posmievajú
· nepáči sa mu pani učiteľka
Ako pomôcť dieťaťu prekonať plač pri odchádzaní do MŠ?
· pomôžeme mu prekonať vstup tým, že ideme s ním
· uvedomíme si, že každé dieťa je iné a hľadáme, čo u toho nášho dieťaťa spôsobuje jeho nespokojnosť s MŠ
· vhodná je postupná adaptácia
· spolupráca rodiny a školy
· treba si zvyknúť – každý potrebuje iný čas
·
· rozprávať sa s ním o materskej škole – ak plače pýtať sa na vysvetlenie
Ako sa zmení život a osobnosť dieťaťa ?
o Deti sa príchodom do materskej školy dostávajú do nového sociálneho prostredia s rozmanitými sociálnymi vzťahmi a menia svoj spôsob života.
o Riaditeľ vytvorí podmienky na dochádzku dieťaťa, pričom s rodičom dohodne dĺžku pobytu dieťaťa v materskej škole.
o Predškolské zariadenia zabezpečujú výchovu a vzdelávanie detí v predškolskom veku od dvoch do šesť rokov.
o Dopĺňajú rodinnú výchovu o výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa.
o Materská škola teda nadväzuje na rodinnú výchovu, dopĺňa ju a obohacuje o podnety, ktoré rodina svojimi špecifickými funkciami nedokáže zabezpečiť. Ide o prvú školu, ktorú dieťa absolvuje.
o Súčasťou predškolskej výchovy je aj príprava dieťaťa na povinnú školskú dochádzku.
o Dieťa by malo dosiahnuť takú fyzickú, psychickú a celkovú úroveň rozvoja osobnosti, aby bolo schopné ľahkej adaptácie v školskom prostredí a dokázalo zvládnuť požiadavky 1. ročníka základnej školy.
o Zákonom zatiaľ nebola akceptovaná požiadavka praxe zaviesť povinnú školskú dochádzku do dĺžku pobytu dieťaťa v predškolskom zariadení.
o Predškolské zariadenia nie sú sociálnymi ustanovizňami poskytujúcimi len opateru a dozor, ale sú výchovno-vzdelávacími zariadeniami..
o Základným pedagogickým dokumentom v materských školách je Program výchovy a vzdelávania schválený Ministerstvom školstva.
o Najdôležitejšími vývinovými úspechmi predškolského veku sú osvojenie reči /okolo druhého a tretieho roku veku, pričom čistá výslovnosť sa dosahuje individuálne aj neskôr / a socializácia dieťaťa, ktorá sa završuje dosiahnutím sociálnej spôsobilosti dieťaťa, ako jednej zo zložiek školskej zrelosti alebo pripravenosti.
o Súčasné skúsenosti potvrdzujú, že deti prichádzajúce do základnej školy z rodinného prostredia dosahujú v školskej pripravenosti nižšiu úroveň, najmä v sociálnej spôsobilosti, oproti deťom s dlhodobou pravidelnou dochádzkou.
o Celkový efekt má pravidelná dlhodobá dochádzka do MŠ.
o Emocionálna inteligencia sa najvýraznejšie nadobúda práve v predškolskom veku.
o Napríklad dieťa živo reaguje na konflikty medzi rodičmi, na vzťahy medzi súrodencami, rovesníkmi alebo dospelými osobami. V skutočnosti nedokáže ešte veľa vecí slovne vyjadriť, tieto však vplývajú na jeho celkový citový postoj voči ľuďom a svetu. Odborníci sa zhodujú v názore, že práve v tomto vývinovom období majú svoj pôvod počiatky rozličných porúch a neuróz.
o Deti v materskej škole nadobúdajú nové príležitosti na sebazdokonaľovanie v rôznych doposiaľ neznámych oblastiach.
o V materskej škole sa uplatňuje princíp aktivity dieťaťa, v ktorej dominuje hra ako dominantný prostriedok rozvoja osobnosti dieťaťa.
o Hra je prirodzená činnosť detí. Pre zdravý vývin je rovnako dôležitá ako výživa a spánok.
o Hrou sa deti učia a zároveň im poskytuje zábavu a radosť. Preto aj v MŠ sa hráme, hoci sa učíme.
o V predškolskom veku sa u dieťaťa utvárajú základy jazykovej správnosti a kultúry reči.
o V tomto období sú najpriaznivejšie predpoklady zvládnuť jazyk.
o Jazykový a rečový prejav detí pozitívne ovplyvňuje celková podnetnosť prostredia.
o Deti v predškolskom veku majú príležitosť počuť a osvojiť si slangové vyjadrenia.
o Plnohodnotná reč má veľký význam pri úspešnom začlenení dieťaťa hlavne do základnej školy.